طرح کسب و کار ( business plan ) خود را بنویسید
بازدید 271
0

طراحی بیزینس پلن + طراحی کسب و کار

طرح کسب و کار ( طراحی بیزینس پلن ) شما پایه و اساس کسب و کار شماست. یاد بگیرید که چگونه یک طرح تجاری سریع و کارآمد را با یک الگو یا قالب طرح تجاری بنویسید.

طرح های تجاری به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را اداره کنید

یک طرح تجاری خوب شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند. شما از بیزینس پلن خود به عنوان یک نقشه راه برای نحوه ساختار، اجرا و رشد کسب و کار جدید خود استفاده خواهید کرد.

طرح‌های تجاری می‌توانند به شما کمک کنند تا بودجه دریافت کنید یا شرکای تجاری جدید بیاورید. سرمایه گذاران می خواهند اطمینان داشته باشند که بازده سرمایه گذاری خود را خواهند دید. بیزینس پلن شما ابزاری است که از آن برای متقاعد کردن مردم استفاده می کنید که کار با شما – یا سرمایه گذاری در شرکت شما – انتخاب هوشمندانه ای است.

قالب طرح کسب و کاری business plan را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد

هیچ راه درست یا غلطی برای نوشتن بیزینس پلن وجود ندارد. آنچه مهم است این است که برنامه شما نیازهای شما را برآورده کند.

اکثر طرح های تجاری در یکی از دو دسته رایج قرار می گیرند: استارت آپ سنتی یا ناب.

طرح‌های تجاری سنتی ( Traditional startup ) رایج‌تر هستند، از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که در هر بخش به جزئیات بپردازید. آنها معمولاً به کار بیشتری نیاز دارند و می توانند ده ها صفحه باشند.

طرح‌های کسب‌وکار استارت‌ آپ ناب ( lean startup ) کمتر رایج هستند، اما همچنان از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند. آنها فقط بر خلاصه کردن مهمترین نکات از عناصر کلیدی برنامه شما تمرکز می کنند. ساخت آنها ممکن است یک ساعت طول بکشد و معمولاً فقط یک صفحه هستند.

طرح استارت آپ ناب Lean startup plan

طرح استارت آپ ناب

این نوع طرح فوکوس سطح بالایی دارد، نوشتن سریع است و فقط شامل عناصر کلیدی است. برخی از وام دهندگان و سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات بیشتری را درخواست کنند.

طرح کسب و کار سنتی Traditional business plan

طرح کسب و کار سنتی

این نوع طرح بسیار دقیق است، زمان بیشتری برای نوشتن نیاز دارد و جامع است. وام دهندگان و سرمایه گذاران معمولاً این طرح را درخواست می کنند.

یعضی از افراد برای طراحی بیزینس پلن خود به اطلاعات خود متکی میشوند. معتقدند که طراحی کسب و کار نیازی به پیش زمینه یا علم ندارد. ولی در سراسر جهان تیم هایی هستند که به طور تخصصی برای شرکت ها برنامه ریزی میکنند تا رسیدن به موفقیت کمی قابل پیش بینی تر باشد. به عنوان مثال تیم تخصصی پیویو بر اساس نقشه راهی که طراحی میکند راهنمای شما خواهد بود. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قالب طرح کسب و کار سنتی Traditional business plan

اگر جزئیات گرا هستید، می خواهید یک طرح جامع داشته باشید یا قصد دارید از منابع سنتی درخواست تامین مالی کنید، ممکن است یک قالب طرح کسب و کار سنتی را ترجیح دهید.

وقتی طرح کسب و کار خود را می نویسید، لازم نیست به طرح کلی بیزینس پلن پایبند باشید. در عوض، از بخش هایی استفاده کنید که بیشترین سود را برای کسب و کار و نیازهای شما دارند. طرح های تجاری سنتی از ترکیبی از این 9 بخش استفاده می کنند.

خلاصه اجرایی

به طور خلاصه به خواننده خود بگویید شرکت شما چیست و چرا موفق خواهد شد. بیانیه ماموریت خود، محصول یا خدمات خود، و اطلاعات اولیه در مورد تیم رهبری، کارمندان و موقعیت مکانی شرکت خود را درج کنید. همچنین اگر قصد درخواست تامین مالی دارید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد سطح بالا را نیز درج کنید.

توضیحات شرکت

از توضیحات شرکت برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکت خود استفاده کنید. در مورد مشکلاتی که کسب و کارتان حل می کند به جزئیات بپردازید. مشخص و واضح باشید و مصرف کنندگان، سازمان یا مشاغلی را که شرکت شما قصد دارد به آنها خدمت کند را فهرست کنید.

مزیت های رقابتی که باعث موفقیت کسب و کار شما می شود را توضیح دهید. آیا در تیم شما کارشناسانی وجود دارند؟ آیا مکان مناسبی برای فروشگاه خود پیدا کرده اید؟این قسمت جایی است که می توانید در مورد نقاط قوت خود صحبت کنید.

تجزیه و تحلیل بازار

شما نیاز به درک خوبی از چشم انداز صنعت و بازار هدف خود دارید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می دهد که سایر مشاغل چه می کنند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات بازار خود، به دنبال روندها و موضوعات باشید. رقبای موفق چه می کنند؟ چرا کار می کند؟ آیا می توانید آن را بهتر انجام دهید؟ اکنون زمان پاسخ به این سوالات است.

سازمان و مدیریت

به خواننده خود بگویید که ساختار شرکت شما چگونه خواهد بود و چه کسی آن را اداره خواهد کرد.

ساختار قانونی کسب و کار خود را شرح دهید. بیان کنید که آیا قصد دارید شرکت خود را به عنوان شرکت C یا S ثبت کنید ، یا شرکت سهامی عام یا با مسئولیت محدود تشکیل دهید یا یک مالک انحصاری یا شرکت با مسئولیت محدود (LLC) هستید.

از یک نمودار سازمانی برای تعیین اینکه چه کسی مسئول چه چیزی در شرکت شما است استفاده کنید. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر فرد به موفقیت سرمایه گذاری شما کمک می کند. رزومه اعضای اصلی تیم خود را در نظر بگیرید.

خط خدمات یا محصول

آنچه را که می فروشید یا خدماتی را که ارائه می دهید شرح دهید. توضیح دهید که چگونه به مشتریان شما سود می رساند و چرخه عمر محصول چگونه به نظر می رسد.برنامه های خود را برای مالکیت معنوی، مانند حق چاپ یا ثبت اختراع به اشتراک بگذارید. اگر در حال تحقیق و توسعه برای خدمات یا محصول خود هستید، آن را با جزئیات توضیح دهید.

بازاریابی و فروش

هیچ راه واحدی برای نزدیک شدن به استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید تغییر کند و متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما باشد.

هدف شما در این بخش این است که توضیح دهید چگونه مشتریان را جذب و حفظ خواهید کرد. شما همچنین توضیح خواهید داد که یک فروش چگونه واقعا اتفاق خواهد افتاد. بعداً هنگام پیش بینی مالی به این بخش مراجعه خواهید کرد، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی های بازاریابی و فروش کامل خود را به طور کامل شرح داده اید.

درخواست تامین مالی

اگر درخواست بودجه می کنید، در اینجاست که نیازهای مالی خود را تشریح می کنید. هدف شما این است که به وضوح توضیح دهید که در پنج سال آینده به چه میزان بودجه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.

مشخص کنید که آیا وام می خواهید یا حقوق صاحبان سهام ، شرایطی که می خواهید اعمال شود و مدت زمانی که میخواهید درخواست شما تامین شود. شرح مفصلی از نحوه استفاده از سرمایه های خود ( بودجه ) ارائه دهید. مشخص کنید که برای چه کاری به بودجه نیاز دارید. برای خرید تجهیزات یا مواد، پرداخت حقوق یا پوشش صورتحساب‌های خاص تا زمانی که درآمد افزایش یابد. همیشه در طرحتان شرحی از برنامه های مالی استراتژیک آینده خود، مانند بازپرداخت بدهی یا فروش کسب و کار خود بگنجانید.

پیش بینی های مالی

درخواست بودجه خود را با پیش بینی های مالی تکمیل کنید. هدف شما این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما پایدار است و موفقیت مالی خواهد داشت.

اگر کسب و کار شما از قبل تاسیس شده است، صورت های درآمد، ترازنامه، و صورت جریان وجوه نقد را برای سه تا پنج سال گذشته درج کنید. اگر وثیقه دیگری دارید که می‌توانید در مقابل وام بگذارید، حتماً آن را فهرست کنید.

چشم انداز مالی آینده نگر را برای پنج سال آینده ارائه دهید. صورت‌های درآمد پیش‌بینی‌شده، ترازنامه‌ها، صورت‌های جریان نقدی و بودجه‌های مخارج سرمایه‌ای را شامل شود.برای سال اول، حتی دقیق تر باشید و از پیش بینی های سه ماهه – یا حتی ماهانه – استفاده کنید. مطمئن شوید که پیش بینی های خود را به وضوح توضیح داده اید و آنها را با درخواست های مالی خود مطابقت دهید.

این یک مکان عالی برای استفاده از گرافیک و نمودارها برای بیان داستان مالی business plan شما است.

ضمیمه

از ضمیمه خود برای ارائه اسناد پشتیبان یا سایر مطالب درخواست شده استفاده کنید. موارد متداول شامل تاریخچه اعتباری، رزومه، تصاویر محصول، معرفی نامه ها، مجوزها، مجوزها، اختراعات، اسناد قانونی و سایر قراردادها است.

اطلاعات مفیدی راجع به کسب و کار شما:

https://pioio.com/mag/2022/03/16/digital-marketing-courses/ https://pioio.com/mag/2022/03/14/new-ways-to-upgrade-your-instagram-page/ https://pioio.com/mag/2022/02/15/business-consulting-in-mashhad/

قالب کسب و کار ناب lean business plan

اگر می‌خواهید به سرعت کسب‌ و کارتان را توضیح دهید یا شروع کنید، کسب‌ و کارتان نسبتاً ساده است، یا قصد دارید مرتباً طرح کسب‌ و کارتان را تغییر داده و اصلاح کنید، ممکن است یک قالب استارت‌آپ ناب را ترجیح دهید.

فرمت‌های استارت‌آپ ناب نمودارهایی هستند که فقط از تعداد انگشت شماری عناصر برای توصیف ارزش پیشنهادی، زیرساخت، مشتریان و امور مالی شرکت شما استفاده می‌کنند. آنها برای تجسم مبادلات و حقایق اساسی در مورد شرکت شما مفید هستند.

راه های مختلفی برای توسعه یک قالب استارت آپ ناب وجود دارد. می‌توانید در وب جستجو کنید تا الگوهای رایگان برای ایجاد و طراحی بیزینس پلن خود بیابید. ما در اینجا 9 جزء یک بیزینس پلن مدل را مورد بحث قرار می دهیم :

مشارکت های کلیدی

به سایر مشاغل یا خدماتی که برای راه اندازی کسب و کار خود با آنها کار خواهید کرد توجه کنید. به تامین کنندگان، تولیدکنندگان، پیمانکاران فرعی و شرکای استراتژیک مشابه فکر کنید.

فعالیت های کلیدی

راه هایی را فهرست کنید که کسب و کار شما مزیت رقابتی به دست می آورد. مواردی مانند فروش مستقیم به مصرف کنندگان یا استفاده از فناوری برای بهره برداری از اقتصاد اشتراک گذاری را برجسته کنید.

منابع مهم

هر منبعی را که برای ایجاد ارزش برای مشتری خود استفاده می کنید، فهرست کنید. مهمترین دارایی شما می تواند شامل کارکنان، سرمایه یا مالکیت معنوی باشد.

گزاره ارزش

در مورد ارزش منحصر به فردی که شرکت شما برای بازار به ارمغان می آورد، بیانیه ای واضح و قانع کننده ارائه دهید.

ارتباط با مشتری

نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار شما را شرح دهید. آیا خودکار است یا شخصی؟ حضوری یا آنلاین؟ از ابتدا تا انتها به تجربه مشتری فکر کنید.

قسمت مشتریان

زمانی که بازار هدف خود را نام می برید خاص باشید. کسب و کار شما برای همه نخواهد بود، بنابراین مهم است که درک روشنی از اینکه کسب و کار شما به چه کسی خدمت می کند، داشته باشید.

کانال ها

مهم ترین راه هایی که با مشتریان خود صحبت می کنید را فهرست کنید. اکثر کسب و کارها از ترکیبی از کانال ها استفاده می کنند و در طول زمان آنها را بهینه می کنند.

ساختار هزینه

آیا شرکت شما بر کاهش هزینه یا به حداکثر رساندن ارزش تمرکز خواهد کرد؟ استراتژی خود را مشخص کنید، سپس مهم ترین هزینه هایی را که برای دنبال کردن آن با آن مواجه خواهید شد، فهرست کنید.

جریان های درآمد

توضیح دهید که چگونه شرکت شما واقعاً درآمد خواهد داشت. برخی از نمونه ها عبارتند از فروش مستقیم، حق عضویت، و فروش فضای تبلیغاتی. اگر شرکت شما چندین جریان درآمد دارد، همه آنها را فهرست کنید.

ویژگی تیم های طراحی بیزینس پلن

  • با اینکه بخواهند تغییری در برنامه ایجاد کنند سرسختانه برخورد نمیکنند و تا حد امکان تغییرات شما را اعمال خواهند کرد.
  • آنها میتوانند بازخورد صادقانه دریافت کنند. یعنی انتقاد پذیر هستند.
  • مشتاق انجام کار برای شما هستند و از انجامش لذت میبرند.
  • برای محصول شما ارزش قائل هستند.

چرا پیویو ؟

پس پایه و اساس شروع هر کاری برای رسیدن به نتیجه دلخواه و موفقیت داشتن یک برنامه دقیق و سازمان یافته است. انجام این کار هم حوصله میخواهد و هم وقت بسیار زیادی میبرد. جدا از این مسائل بیان برخی موضوعات احتیاج به پیش زمینه و حتی گاهی علم کافی دارد. تیم پیویو با به کار گیری ریز جزئیات در برنامه ریزی و طراحی بیزینس پلن میتواند مسیر موفقیت را تا حد زیادی برای شما هموار سازد. پیویو در زمینه کسب و کار و تجارت الکرونیک با شما همراه خواهد بود.

هزینه های راه اندازی خود را محاسبه کنید

کلید موفقیت در کسب و کار آمادگی است. قبل از اینکه کسب و کار شما درهای خود را باز کند، صورتحساب هایی برای پرداخت خواهید داشت. درک هزینه های خود به شما کمک می کند تا با موفقیت کار خود را راه اندازی کنید و طراحی بیزینس پلن موفقی داشته باشید.

محاسبه هزینه های راه اندازی به شما کمک می کند:

  • برآورد سود
  • تجزیه و تحلیل سر به سر انجام دهید ( سود و زیان را بشناسید )
  • وام های مطمئن
  • جذب سرمایه گذار
  • با کسر مالیات پس انداز کنید

هزینه های راه اندازی خود را مشخص کنید


اکثر مشاغل در یکی از سه دسته قرار می گیرند: مشاغل آجری، مشاغل آنلاین و ارائه دهندگان خدمات. بسته به نوع کسب و کارتان با هزینه های راه اندازی متفاوتی روبرو خواهید شد.

هزینه‌های راه‌اندازی متداولی وجود دارد که احتمالاً بدون توجه به آنچه که می‌شود خواهید داشت. فهرست زیر را بررسی کنید و مطمئن شوید که هر گونه هزینه دیگری را که مختص کسب و کار شما است اضافه کنید:

  • فضای اداری
  • تجهیزات و لوازم
  • ارتباطات
  • خدمات رفاهی
  • مجوزها و مجوزها
  • بیمه
  • وکیل و حسابدار
  • فهرست
  • حقوق کارمندان
  • تبلیغات و بازاریابی
  • تحقیقات بازار
  • مواد بازاریابی چاپی
  • ساخت وب سایت
  • و …

هزینه هایتان را تخمین بزنید


هنگامی که لیست هزینه های خود را تهیه کردید، می توانید تخمین بزنید که واقعاً چقدر هزینه دارند. این روند برای هر هزینه ای که دارید متفاوت خواهد بود. با این کار طراحی بیزینس پلن خود را به بهترین شکل پیش خواهید برد..

برخی از هزینه‌ها هزینه‌های کاملاً مشخصی خواهند داشت – مجوزها و مجوزها معمولاً هزینه‌های روشن و منتشر شده دارند. ممکن است مجبور شوید هزینه های دیگری را که کمتر مطمئن هستند، مانند حقوق کارمندان، تخمین بزنید. به صورت آنلاین نگاه کنید و مستقیماً با مربیان، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات صحبت کنید تا ببینید شرکت های مشابه برای هزینه ها چه می پردازند.

مخارج خود را برای یک تصویر مالی کامل جمع کنید

هنگامی که هزینه های کسب و کار خود را شناسایی کردید تخمین زدید، باید آن ها را به صورت هزینه های یکباره و هزینه های ماهانه سازماندهی کنید.
هزینه های یکباره هزینه های اولیه مورد نیاز برای شروع کسب و کار هستند. خرید تجهیزات اصلی، استخدام طراح لوگو و پرداخت مجوزها. مجوزها و هزینه ها به طور کلی به عنوان هزینه های یک باره در نظر گرفته می شود. معمولاً می‌توانید هزینه‌های یک‌باره را برای مقاصد مالیاتی کسر کنید، که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در میزان مالیاتی که بدهی دارید، شود. مطمئن شوید که هزینه های خود را پیگیری کرده و زمانی که زمان ثبت مالیات است با حسابدار خود صحبت کنید.

هزینه های ماهانه معمولاً شامل مواردی مانند حقوق، اجاره، و قبوض آب و برق می شود. شما می خواهید حداقل یک سال از هزینه های ماهانه را حساب کنید، اما شمارش پنج سال ایده آل است.

هزینه های یکباره و ماهانه خود را جمع کنید تا تصویر خوبی از میزان سرمایه مورد نیاز خود و زمان نیاز به آن بدست آورید.

از محاسبات هزینه راه اندازی خود برای دریافت بودجه راه اندازی استفاده کنید

ایده خوبی است که یک گزارش رسمی از هزینه های مورد انتظار راه اندازی خود ایجاد کنید.

شما آن را در قالبی می خواهید که واضح و قابل درک باشد. سرمایه گذاران و وام دهندگان هزینه های مورد انتظار را با درآمد پیش بینی شده مقایسه می کنند و پتانسیل کسب سود را برای کسب و کار شما تعیین می کنند.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن شما ابزاری است که از آن برای متقاعد کردن مردم استفاده می کنید که کار با شما – یا سرمایه گذاری در شرکت شما – انتخاب هوشمندانه ای است.

مشاغل به چند دسته تقسیم میشوند؟


اکثر مشاغل در یکی از سه دسته قرار می گیرند: مشاغل آجری، مشاغل آنلاین و ارائه دهندگان خدمات. بسته به نوع کسب و کارتان با هزینه های راه اندازی متفاوتی روبرو خواهید شد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

کیمیا عدالتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *