واکسن هندی COVAXIN یا BBV152
بازدید 82
0

واکسن هندی COVAXIN یا BBV152

واکسن هندی COVAXIN یا BBV152


شرکت سازنده: Bharat biotech واکسن هندی COVAXIN

نوع واکسن:
نوع واکسن : dsDNA ویروس غیرفعال شده
در فرایند تولید این واکسن از ویروس غیرفعال (inactivated) که قابلیت ایجاد بیماری ندارد، استفاده شده است. این واکسن ۲ دوز دارد که باید با فاصله ۴هفته تزریق شود. تاثیر آن، ۲ هفته پس از تزریق نوبت ۲ واکسن، شروع می‌شود.
دمای نگهداری این واکسن ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است.
نحوه‌ی عملکرد:
محققین شرکت بهارات بیوتک، برای ساخت این واکسن از خود ویروس کرونا استفاده کردند؛ نمونه‌ی مشخصی از ویروس را از انستیتو ملی ویروس‌شناسی هند گرفته و ویروس را کِشت دادند. سپس وقتی مقدار ویروس‌ها زیاد شد ماده‌ی شیمیایی بتا پروپیولاکتون را اضافه کردند که این ماده به ژن‌های ویروس وصل شده و اجازه‌ی تکثیر آن‌ها را نمی‌دهد در نتیجه ویروس غیر فعال می‌شود. سپس برای اینکه تحریک سیستم ایمنی موثرتر باشد ویروس‌ها را با ماده‌‌ای مبتنی بر آلومینیوم به عنوان adjuvant مخلوط می‌کنند. این نوع واکسن از سال ۱۹۵۰ در درمان هپاتیت A و هاری استفاده می‌شد. پس از تزریق واکسن به بازوی فرد، ویروس غیرفعال می‌تواند توسط سلول‌های ایمنی ارائه دهنده‌ی آنتی‌ژنی جذب شده و لنفوسیت‌های T را تحریک کند یا از طریق ترشح آنتی‌بادی‌های لنفوسیت B این نوع سلول هم تحریک شود. ژن‌های ویروس چون غیر فعالند داخل بدن تکثیر نمی‌شوند.

واکسن هندی COVAXIN یا BBV152

واکسن هندی COVAXIN یا BBV152

مقایسه‌ی این واکسن با واکسن‌های دیگر:
واکسن شرکت سینوفارم چین یا BBIBP-CorV با ۸۶ درصد اثربخشی، واکسن سینوواک چین، coviVac روسیه و نیز چند شرکت ایرانی مثل برکت از نوع ویروس غیر فعال شده هستند.
خط زمانی ساخت واکسن:
مقاله‌ی فاز ۱ این واکسن در ژانویه و در مجله لنست به چاپ رسیده است و در افراد شرکت‌کننده عارضه‌ای نشان نداده است.
فاز دوم این واکسن هم موفقیت آمیز بود. وزارت بهداشت ایران و سازمان غذا دارو اعلام کرده است که گزارشات و مستندات علمی این واکسن را کاملاً بررسی کرده است و قابل قبول می‌باشد.
در فاز ۳ ترایال ۲۵۸۰۰ نفر شرکت کننده داشت که نتایج دقیق آن منتشر نشده ولی در سایت بهارات گفته شده که طبق نتایج اولیه از این واکسن، ۸۱٪ تاثیرگذار است.
اثرات جانبی واکسن:
این واکسن در افراد بالای ۱۸ سال مجوز مصرف دارد. عوارض شایع به دنبال تزریق آن، شامل درد در محل تزریق، سردرد، خستگی، تب، تهوع و استفراغ می‌باشد. استفاده از این واکسن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نشده است.
واکسن در ایران:
ایران‌تا کنون ۱۲۵ هزار دز وارد کرده و ۳۷۵ هزار دز را خریداری کرده است.

در پیک چهارم کرونا، از جمع های کوچک، خانوادگی و دورهمی‌ها پرهیز کنیم، حتی المقدور به جز برای کارهای خیلی ضروری و اورژانسی از منزل خارج نشویم، ترجیحاً از 2 ماسک استفاده کنیم و حتماً در محل کار و یا زندگی خود تهویه مناسب را برقرار کرده و در و پنجره ها را باز نگه داریم و اجازه دهیم هوای آزاد رفت و آمد داشته باشد.
با دیدن کوچکترین علائم سریع تست بدهیم تا به درگیری ریه نرسیم. با توجه به آغاز فرایند واکسیناسیون شما می توانید از طریق این مقاله ثبت نام واکسن کرونا خود را انجام دهید.
واکسن هندی COVAXIN واکسن هندی COVAXIN واکسن هندی COVAXIN واکسن هندی COVAXIN  واکسن هندی COVAXIN  واکسن هندی COVAXIN  واکسن هندی COVAXIN یا BBV152 واکسن هندی COVAXIN یا BBV152 واکسن هندی COVAXIN یا BBV152 واکسن هندی COVAXIN یا BBV152 واکسن کرونا COVAXIN واکسن کرونا COVAXIN واکسن کرونا COVAXIN واکسن کرونا COVAXIN واکسن کرونا COVAXIN  واکسن کرونا COVAXIN
references: 1, 2, 3

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *