نویسنده تجربه کاربری
بازدید 67
0

یک نویسنده تجربه کاربری یا UX دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

امروزه در آستانه سال 2022، شاهد تغییرات سریع بسیاری هستیم. شغل هایی مانند پستچی، نمایندگی شرکت های مسافرتی، توزیع کننده های کالا، با شغل هایی مانند مدیر علم داده ، مشاور انرژی خورشیدی، و توسعه دهنده بلاک چین در حال جایگزینی است. اما یک موقعیت جدید هم به وجود آمده است که به سرعت در حال رشد و توسعه است که هم توان بالایی برای اشتغال دارد و هم افراد کمی وارد آن شده اند. جالب نیست؟ بله اجازه دهید این موقعیت جدید را خدمت شما معرفی کنیم! نویسنده تجربه کاربری

همچنین بخوانید در پیویو :

https://pioio.com/mag/2022/01/28/the-best-digital-marketing-company-in-mashhad/ https://pioio.com/mag/2022/02/01/teaser-advertising/

نوشتن تجربه کاربری چیست؟

نویسندگی یا نوشتن تجربه کاربری، هنر تولید متونی است که از طریق واسط کالاهای دیجتالی مانند وب سایت ها، اپلیکیشن های موبایل و … ظاهر می شود. دقیقا مانند دنیای نشر دیجیتالی، از این متن با عنوان نسخه یاد می شود. اما نوشتن تجربه کاربری، متفاوت از کپی رایتینگ است زیرا هدف آن این است که کاربر را از طریق رابط به یک روش بصری هدایت کند.

هر چه اپلیکیشن ها و وب سایت که ما استفاده می کنیم پیچیده تر می شوند، نیاز به راهنماهای روشن درآن ها بیشتر می شود. اما مهم تر این که این کالاهای دیجیتالی، بخشی از زندگی روزمره ما شده اند. ما به عنوان کاربر، به دنبال چیزهایی هستیم که طبیعی تر باشند و تجربه های راحت تری در اختیار ما قرار دهند. این تغییرات در روشی که ما با تکنولوژی تعامل می کنیم، منجر به خلق رشته ای با عنوان نوشتن تجربه کاربری شده است.

یک نویسنده تجربه کاربری یا UX دقیقا چه می کند؟

اگر بخواهیم در سطح نگاه کنیم، نویسنده تجربه کاربری ، نسخه ای را تهیه می کند که از طریق یک کالای دیجیتالی قابل مشاهده باشد. این شامل متن های دکمه ها، منوها، پیغام های خطا، و چیزهای دیگر است. ما این قسمت های کوچک را میکروسکوپی متن می خوانیم. به معنای کلی تر، نویسنده تجربه کاربری وظیفه انتقال پیام از یک کالا را به خارج از آن دارد. برای انجام موثر این کار، او باید درک عمیق و کاملی از کاربر به دست آورد و اغلب باید تحقیقاتی راجع به تجربه کاریری داشته باشد.

بسیاری از نویسنده های تجربه کاربری قبلا یا همین حالا هم کپی رایتر بوده اند. اما در حالی که یک کپی رایتر کارش این است که کمک کند تا محصولی به فروش برسد، یک نویسنده تجربه کاربری، باید کاری بیش از این انجام دهد. او باید با خلق یک تجربه، به کاربران ارزشی بیفزاید که باعث شود زندگی های روزمره آن ها بهبود یابد.

به خاطر دارید چگونه نرم افزارها یک دستنامه چاپی داشتند؟ بله! یک نویسنده تجربه کاربری هم همین است. امروزه دستورالعمل و دستنامه ها در خود اپلیکیشن نوشته می شوند. این همان کاری است که نویسنده تجربه کاربری انجام می دهد تا کاربر را در تجربه دیجیتالی اش به شکلی بصری راهنمایی کند و پل ارتباطی بین نیاز کاربر و اهداف سازمان می سازد.

اما نویسنده تجربه کاربری تمام روز سرش گرم نوشتن قسمت میکروسکوپی متن نیست. آنها همچنین کمک می کنند تا صدای برند یا صدای کالا ساخته شود و مطمئن می شوند که همه تولید کننده های محتوا در سازمان می توانند به راحتی این صدا را درک کرده و از آن استفاده کنند. برای انجام این کار، نویسنده های تجربه کاربری یک راهنما پیرامون سبک محتوا خلق می کنند که اصول و دستورالعمل های مربوط به کپی و محتوای کالاهای شرکت را در آن لیست کرده باشند.

سرانجام در یک معنای فلسفی تر، نویسنده تجربه کاربری باید برای کاربرانش بجنگد. بنابراین هر وقت یک طراح ، توسعه دهنده و یا مدیر کالا چیزی را پیشنهاد می کند که ممکن است برای کاربر واضح نباشد، نویسنده تجربه کاربری باید بایستد و بگوید که چگونه آن مشخصه یا ویژگی، وظیفه یا پروژه می تواند و باید به صورت واضح تری با کاربر ارتباط برقرار کند.

در دنیای طراحی کالا ، استخدام یک نویسنده تجربه کاربری مانند گرفتن اولین تلفن هوشمند است. شما هرگز نخواهید فهمید که چه قدر به آن نیاز دارید تا زمانی که فرصت کار با یک نویسنده تجربه کاربری با استعداد را داشته باشید. آن وقت است که متوجه می شوید چه قدر حضور یک نویسنده تجربه کاربری برای کار شما ضروری است.

نویسنده تجربه کاربری :

نویسنده تجربه کاربری، در اصل طراحان کالا یا محصول هستند که بخشی از تیم طراحی کالا یا محصول هستند و کمک می کنند تا وب سایت، اپلیکیشن و یا برنامه های دیگر خلق و ایجاد شود. آنها بخشی از تیمی هستند که تصمیم می گیرد کدام ویژگی ها باید به یک کالای دیجیتالی اضافه شود. برخی می گویند نویسنده تجربه کاربری ،خلاقه ترین جایگاه در تیم را دارد. به گونه ای که آنها از این خلاقیت برای یافتن راه حل برای مشکلات کاربر نهایی که به صورت بالقوه با آن رو به رو خواهد شد استفاده می کنند.

رسالت اصلی آن ها این است که رابط کاربری دیجیتالی را برای استفاده راحت تر و آسان تر کنند.

نقش نویسنده تجربه کاربری در تیم های تولید در سراسر جهان

شگفت زده نمی شوید اگر بگویم چنین شغلی هم اینک وجود دارد؟ بله بسیاری از شرکت ها تا کنون به این شغل توجه کرده اند. با این حال شرکت هایی مانند ویکس، بوکینگ، و گوگل شرکت هایی  بوده اند که ارزش شغل نویسنده تجربه کاربری را از بقیه زودتر درک کرده اند و آن ها را به کار گرفته اند. این شرکت ها برای مشتریان  خود کالاهایی فراهم کرده اند که می تواند زندگی آنها را آسان تر کند و در این رابطه نویسنده تجربه کاربری هم سهمی در این سهولت زندگی مشتریان داشته است.

وبسایت بوکینگ Booking.com یک نویسنده تجربه کاربری برای هر 5 یا 6 طراح دارد. در مقابل آن اوراکل را داریم که با این روزآمد سازی شغل ها دیرتر سازگار شده است و به همین دلیل کالاهای آن ها از کمبود نویسنده تجربه کاربری رنج می برند. حتی اگر به این نکته توجه کنیم که محصولات این دو کاملا با هم متفاوت است اما اگر سری به فرم ثبت نام آن ها بزنیم متوجه تفاوت ها می شویم و تاثیر وجود شغلی تحت عنوان نویسنده تجربه کاربری را در نتیجه و محصولات خواهید دید.

در این مقاله با یک شغل جدید در حوزه طراحی تجربه کاربری یا UX آشنا شدیم که به نظر می رسد جای خالی آن در تیم های مختلف حس می شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *