بازدید 225
0

آشنایی با خواص و فواید شگفت انگیز چای سبز حتما بخوانید

حتما شما هم تا کنون درباره ی خواص معجزه آسا و فواید چای سبز چیز هایی شنیده اید. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این نوشیدنی فوق العاده آشنا کنیم. چای سبز سالم ترین نوشیدنی جهان است که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی می باشد که تاثیرات بسیار مفیدی بر روی بدن دارد. این تاثیرات شامل: کارکرد بهتر مغز، چربی سوزی، مقابله با سرطان و خواص بسیار دیگر است. در این مقاله 8 مورد از فواید چای سبز را که توسط تحقیقات ثابت شده اند را با هم مرور می کنیم.

1.چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی است که برای سلامتی مفیدند

ترکیبات گیاهی موجود در این چای آن را به چیزی بسیار بیشتر از یک نوشیدنی تبدیل می کند. چای سبز دارای مقادیر زیادی از پلی فنول ها می باشد که تاثیراتی مانند درمان التهابات و مبارزه با خطر سرطان را دارد. 30 درصد از وزن چای سبز را پلی فنول ها تشکیل می دهند. همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد که از آسیب دیدگی سلولی جلوگیری می کنند. یکی دیگر از فواید چای سبز، کاهش رادیکال های آزاد در بدن است. این رادیکال ها در ایجاد بیماری های مختلف و پیری نقش مهمی را ایفا می کنند. همچنین در چای سبز مقداری مواد معدنی نیز وجود دارند که برای سلامتی بسیار مهم هستند. سعی کنید برند با کیفیت چای سبز را انتخاب کنید چون در برند های با کیفیت پایین تر از مقادیر زیادی فلوراید استفاده می کنند. با اینحال باز هم اثرات خوب چای سبز از ریسک های آن بسیار بیشتر است.

  1. ترکیبات چای سبز عملکرد مغز را بهبود می بخشد و شما را باهوش تر می کند!

یکی از فواید چای سبز محرک بودن آن برای مغز به علت وجود کافئین است. نگران نباشید مقدار کافئین موجود در چای سبز از قهوه پایین تر است و باعث ایجاد استرس بیشتر برای شما نمی شود. کافئین باعث می شود که عملکرد انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین بهتر شود. مطالعات بسیار بر روی کافئین نشان می دهد که کافئین می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، هوشیاری را بالا ببرد، تاثیرات مثبتی بر روی حافظه و سرعت واکنش شما دارد و می تواند شما را در مود بهتری قرار دهد. اما چای سبز علاوه بر کافئین دارای اسید آمینه L-theanine است. این اسید آمینه میزان دوپامین و موج های آلفا ی مغز را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است که ترکیب کافئین و اسید آمینه L-theanine می تواند عملکرد مغز را بسیار بهتر کند. بنابراین به علت وجود این اسید آمینه چای سبز تاثیر بهتری بر روی مغز نسبت به قهوه دارد.

  1. چای سبز چربی سوز است

یکی از محبوب ترین فواید چای سبز چربی سوز بودن آن است. اگر ترکیبات هر محصول چربی سوزی را چک کنید احتمالا چای سبز را در ترکیبات آن خواهید دید. تحقیقات نشان داده است که چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می دهد و باعث افزایش چربی سوزی می شود. آزمایشات مختلف نشان داد که چای سبز میزان مصرف انرژی را 4 درصد افزایش داد و همچنین میزان اکسیداسیون چربی را 17 درصد افزایش می دهد. کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش عملکرد فیزیکی تا حدود 12 درصد می شود.

  1. احتمال ابتلا به بعضی سرطان ها را کاهش می دهد

یکی دیگر از مهم ترین فواید چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بودن آن است. از مهم ترین عوامل جلوگیری از رشد بی رویه سلولی و ایجاد سرطان، آنتی اکسیدان است.

سرطان سینه: تحقیقات در این زمینه نشان داده است که نوشیدن چای سبز بین 20 تا 30 درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد که رایج ترین نوع سرطان در بین بانوان است.

سرطان پروستات: چای سبز احتمال ابتلا به این نوع سرطان را تا 48 درصد کاهش می دهد که رایج ترین سرطان در بین مردان است.

  1. کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون

چای سبز می تواند در سنین بالا هم از مغز شما محافظت کند. بیماری های آلزایمر و پارکینسون بر اثر مرگ سلولهای عصبی دوپامین ساز به وجود می آید. چای سبز از این سلول های عصبی محافظت کرده و تولید دوپامین را افزایش می دهد. همچنین آنتی اکسیدان موجود در چای سبز از سلول های عصبی محافظت می کند.

  1. کشتن باکتری ها، جلوگیری از عفونت و بهبود سلامت دندان

خواص و فواید چای سبز شامل از بین بردن باکتری ها و ویروس هایی مانند ویروس آنفولانزا نیز می شود و از عفونت جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف چای سبز باعث کاهش باکتری های دهان می شود که عامل خرابی دندان ها هستند و بدین ترتیب از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین چای سبز از بوی بد دهان به طرز قابل توجهی می کاهد.

 

  1. چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

در حال حاضر بیش از 400 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. این دیابت به علت مقاومت در برابر انسولین یا قادر نبودن به تولید انسولین ایجاد می شود. نوشیدن چای سبز حساسیت به انسولین را افزایش داده و باعث کاهش قند خون می شود. تحقیقات در ژاپن نشان داد که از مهم ترین فواید چای سبز این است که خطر ابتلا به این نوع دیابت را تا 42 درصد کاهش می دهد. همچنین ریسک ابتلا به انواع دیابت در بین کسانی که چای سبز مصرف می کنند تا 17 درصد کاهش یافته است.

  1. کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلب و عروقی

از خواص معجزه آسا و فواید چای سبز می توان به این موضوع نیز اشاره کرد. بیماری های قلبی یکی از مهم ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف چای سبز مهم ترین عوامل ایجاد ریسک بیماری قلبی و عروقی را بهبود می بخشد. آنتی اکسیدان موجود درچای سبز بر کلسترول خون تاثیر بسیاری دارد. چای سبز تا 31 درصد احتمال ابتلا به این دسته از بیماری ها را کاهش می دهد.با تمام این توصیفات به شما توصیه می کنیم دم کردن چای سبز را به فعالیت های روزانه خود اضافه کنید.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *