تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی
بازدید 229
1

تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی ، تبلیغات کلامی

قبل از شروع بحث درمورد تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی ، کمی به موضوع تبلیغات و شیوه های آن می پردازیم. تعریف تبلیغات از دید آقای فلتچر اینگونه است:«تبلیغات یکی از شیوه های ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی است.»
تبلیغات برای اهداف زیر صورت می گیرد:
1- افزایش آگاهی از برند و در نتیجه فروش بیشتر
2- تشویق بازار هدف برای خرید محصول یا خدمت
3- جذب مخاطب و جلوگیری از دست دادن مشتریان
روش های گوناگونی برای برقراری این ارتباط و ابلاغ پیام وجود دارد. تبلیغات محیطی – رسانه ای – دیجیتالی – تلفنی و … برخی از روش های تبلیغات هستند. در همه این موارد تبلیغات یک سویه و یک طرفه است. یعنی تولید کننده محصول یا خدمات و یا منفعت برنده از آن، فرستنده پیام است و گیرنده آن من و شما و امثال ما هستند.
شرایطی را فرض کنید که به جای یک طرفه بودن تبلیغات ، مخاطبان هم بتوانند نظر بدهند. این شرایط نوعی از تبلیغات است که «تبلیغات دهان به دهان» نامیده می شود. تبلیغات دهان به دهان زمانی که اعتماد به سازمان ها و آگهی های تبلیغاتی کاهش یافته است، راهی مناسب برای دستیابی به مزیت رقابتی است. با این روش از تبلیغات بر عقاید و نحوه تصمیم گیری سایر افراد تاثیر گذاشته می شود. آگهی های تبلیغاتی و توصیه های روزنامه ای تاثیرشان هیچگاه به اندازه تبلیغات دهان به دهان نیست. در این روش از تبلیغات، اطلاعات مقایسه ای معتبری بین افراد ارائه می شود.

کیفیت محصول یا خدمات در این نوع تبلیغات بسیار مهم و تاثیرگذار است. اگر کیفیت محصول بالا باشد نقش مثبت و اگر کیفیت پایین باشد نقش منفی به خود می گیرد. البته عامل دیگری هم در تصمیم مخاطب این نوع از تبلیغات موثر است که با خاطره ای از خودم آن را توضیح می دهم:
روزی که قصد خرید لپ تاپ داشتم یکی از آشنایان متخصص و حرفه ای از برندی خاص و یکی از مدل های آن بسیار تعریف و تمجید می کرد. من با شنیدن توضیحات او و امکانات و توانمندی های لپ تاپی که از آن صحبت می کرد، عزمم را به خرید آن جزم کردم. با دوست صمیمی خودم راهی بازار شدیم در راه برایش از تبلیغات دهان به دهان مثبتی که شنیده بودم با آب و تاب صحبت کردم. می دانید دوستم چی گفت؟ گفت لپ تاپی که تو می خواهی بخری حرف ندارد ولی آیا تو با آن همان کارهایی که فلانی می کند را می خواهی انجام دهی؟ واقعا من قرار نبود چنین کارهایی انجام دهم و همانجا تصمیمم را عوض کردم و خداروشکر تا الان مشکلی نداشته ام و پول بسیار کم تری هم هزینه کردم.

همچنین بخوانید در پیویو :

ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد

بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد

تبلیغات دهان به دهان در بازاریابی به عنوان روشی بسیار کارآمد و موثر تلقی می شود. نکته حائز اهمیت زمان زیادی است که این تبلیغات به خود اختصاص می دهد تا نتیجه آن مشخص شود. با ظهور اینترنت و گسترش تکنولوژی های میتنی بر آن، تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی (E-WOM) به شکل گسترده ای توسعه یافته است. این نوع از تبلیغات به نوعی از ارتباطات غیر رسمی درباره یک محصول یا خدمت اتلاق می شود که می تواند به عنوان یک فیلتر برای مصرف کنندگان کاربرد داشته باشد.

تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی تفاوت هایی با روش سنتی خودش دارد:

1- سرعت انتشار و مقیاس پذیری تبلیغات الکترونیکی نسبت به چهره به چهره بی نظیر است
2- قابلیت دسترسی و ماندگاری E-WOM بسیار بیشتر از نوع سنتی آن می باشد.
3- تعداد کثیری از تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی را می شود بایگانی کرد تا برای بررسی ها بعدی از آن ها استفاده های مطلوبی کرد.

در بازارهای به شدت رقابتی امروز مدیران شرکت ها در جستجوی جدیدی برای آگاه ساختن مردم از محصولات یا خدمات خود و بهبود نام تجاری خود هستند. آن ها برای رسیدن به این هدف روش های بازاریابی متنوعی را استفاده می کنند. یکی از موثر ترین و کارآمد ترین این روش ها که بر اساس ارتباطات میان افراد شکل گرفته است، بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی است. تبلیغات دهان به دهان الکترنیکی عرصه نو ظهوری است که درآن مصرف کنندگان، تجارب و ارزیابی های خود از محصولات و یا خدمات مختلف را از طریق کانال های ارتباطی آنلاین به اشتراک می گذارند.
تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی از طریق کانال هایی نظیر ایمیل ها، وب سایت ها، وبلاگ ها، پیام های فوری، گروه های مجازی و اجتماعی و … صورت می گیرد. مشتریان و مصرف کنندگان می توانند بر روی اینترنت نظراتشان را ارسال کنند، توضیح و تفسیر نمایند و محصولات را در گروه ها و یا وبلاگ ها بگذارند و در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مورد بازنگری و ارزیابی قرار دهند.

امروزه دگرگونی های جهان به واسطه ظهور فناوری های اطلاعات، اینترنت و به تبع آن ایجاد تجارت الکترونیکی، تحول گسترده و عمیقی را در فرایند کسب و کار ایجاد کرده است. در این راستا بسیاری از شرکت ها با استفاده از فناوری اطلاعات اقدام به ایجاد فروشگاه های الکترونیکی نموده اند که بر اساس آن خریداران بدون نیاز به مراجعه حضوری، می توانند محصولات و یا خدمات درخواستی را سفارش و دریافت نمایند. وقتی که پست سیستم قصد خرید اینترنتی از شرکت یا فروشگاه خاصی را داریم، می توانیم به راحتی از نظراتی که استفاده کنندگان آن محصول یا خدمت ارائه داده اند استفاده کنیم. سایت هایی هم وجود دارد که با توجه به همین نظرات و همچنین بررسی متخصصان امر اقدام به امتیاز دهی و ایجاد رنکینک برای محصولات و خدمات می کنند.

همان طور که گفته شد بستر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی اینترنت است و با افزایش کاربران اینترنت، فرصت مناسبی برای شرکت ها به وجود آمده است تا با استفاده از این روش جدید علاوه بر افزایش سهم بازار، شناخت مشتریان از محصولات خود را افزایش دهند.
تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی شامل تنوعی از اشکال رسانه ای و انواع وب سایت ها است که در آن ها بیشترین دسترسی به عقاید و نظرات مصرف کنندگان آنلاین و آمارها و امتیاز دهی های مختلف وجود دارد. تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی همانند روش سنتی خودش یعنی چهره به چهره و شفاهی می تواند مثبت یا منفی باشد و از دامنه وسیعی از منابع ناشی شود. این نوع تبلیغات می تواند نیروی قابل ملاحظه ای باشد که وفاداری مصرف کننده و تصمیم های خرید را تحت تاثیر قرار دهد.
تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی تاثیر قابل ملاحظه ای بر رفتار خرید و ارتباطات مصرف کننده و در نهایت موفقیت محصول یا خدمات در بازار می گذارد. تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی عمدتا با سه هدف توسط شرکت ها مورد توجه قرار می گیرد که تحقق آن ها موجب حفظ و کسب ارزش ویژه برای برند می شود:
1- افزایش فروش محصولات یا خدمات موجود و همچنین محصولات یا خدمات تازه معرفی شده
2- بهبود شاخص رضایتمندی مشتری
3- دستیابی به ایده هایی برای توسعه محصول جدید که در آن مشتریان پیشنهاد هایی درباره محصول جدید ارائه می کنند
دنیای امروز بسیار شلوغ و پر ازدحام می شود وقتی که نتوانیم از تکنولوژی های روز استفاده مناسب کنیم. شما چه اقداماتی می توانید برای آرامش و آسایش خود داشته باشید؟ چقدر در خریدها و تصمیم هایی که قصد انجام دارید به اینترنت و تکنولوژی های وابسته به آن مراجعه می کنید؟آیا تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی برایتان مهم است؟ شک نکنید برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. تصمیمات زیادی برای خرید بر اساس اینگونه از تبلیغات صورت می گیرد. فقط باید همه جوانب نظیر عدم سوء استفاده افراد، تخصص و مهارت افراد نظر دهنده، مراجعه به تعداد زیادی از نظرات و بررسی آماری آن ها را در نظر گرفت و انجام داد. تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی خواه نا خواه یکی از بهترین نوع تبلیغات است که مصرف کننده خدمت یا محصول منتفع خواهد شد. اگر فروشنده هم همه جوانب مشتری مداری را رعایت کند از طریق تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی به مقصود خود خواهد رسید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *