سرما خوردگی
بازدید 183
0

پیشگیری از بیماری سرما خوردگی و درمان سرما خوردگی

بیماری سرما خوردگی و درمان سرما خوردگی

سرما خوردگی

آبریزش بینی سردرد بی حالی بی حوصلگی و… از جمله علائمیست که وقتی درگیرشان میشویم ذهنمان به سمت سرما خوردگی میرود.

شایع ترین بیماری که افراد بیشتر در فصل پاییز و زمستان به آن دچار می‌شوند .شاید افراد این بیماری را بیماری ساده ای بداند اما همین بیماری ساده, فرد را از کارهای روزمره خود باز می دارد و در مواقعی ممکن است باعث عفونت و حتی بستری شدن هم شود .

برای درمان سرما خوردگی باید دوره ی آن را بگذرانیم که برخی از راهکارها به تسریع این دوره و کوتاه شدن دوره کمک بسیاری می کند .

راه بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارد و خوردن داروها و مواد غذایی بسیاری,  درمان آن را سرعت میبخشد اما از همه آنها مهمتر خوابیدن و استراحت کردن که کمک شایانی به این دوره میکند.

شب ها زودتر بخوابید و در کارهای روزانه تان به خود مرخصی دهید و کارهایتان را سبکتر کن .

حتی وقتی علائم کمی از این بیماری را را خود می بینید می توانید با خواب از آن پیشگیری کنید. آرامش بیشتر و دوری از استرس کمک چشمگیری به بهبود زودتر این بیماری می کند . پس شدیدا از کارهای تنش‌زا دوری کنید و سعی کنید این دوره  را زودتر  بهبود دهید.

 

 

حمام گرم و بخار را در این دوران فراموش نکنید.

استفاده از دوش آب گرم و بخار به بهبود سردرد، ایجاد آرامش و کاهش درد عضلات بدن و مفاصل کمک کنید .با بخور استخدوس سرعت جریان خود را افزایش دهید و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری بالا ببرید .

پس بخور دادن و حمام بخار به بهبود سرما خوردگی کمک شایانی می‌کند .

با استفاده از بخورهای گیاهی ترشحات بینی خود را کم کنیم و التهاب را از بین ببرید.شست و شوی بینی با استفاده از سرم و آب نمک و غرغره کردن آن باعث می شود میکروب های مجاری تنفسی از بین برود .

یک لیوان آب گرم و سه قاشق چای خوری نمک را بجوشانید و بعد از اینکه خنک شد آن را در دهان و بینی خود وارد کنید تا مجاری تنفسیتان تمیز شود و به بهبود بیماریتان کمک کند.

 

 

 

موادغذایی مفید برای بهبود سرما خوردگی

یکی از مواد غذایی که بسیار موثر است سیر و پیاز است که خواص ضدعفونی و ضد باکتری دارند .سیر و پیاز له شده یا رنده شده به همراه آب گرم باعث تسکین گلو و ترشحات آن شده و علائم سرما خوردگی را به مرور از بین میبرد .

مصرف مواد غذایی دارای ویتامین c مخصوصاً میوه های مانند پرتقال لیموشیرین نارنگی ها گوجه فرنگی و…را که سرشار از ویتامین سی هستند را افزایش دهید. این ویتامین ضد التهاب است و به عنوان آنتی هیستامین و ضد حساسیت استفاده می شود همچنین  مصرف بروکلی  و قرص جوشان نیز بسیار دوره درمان را کوتاه میکند و حتی می‌تواند به عنوان مکمل های دارویی استفاده شود .

مصرف مایعات را زیاد کنید نوشیدن مایعات آب پرتقال و آب تا حداقل روزی ۷ لیوان به  دفع مواد زاید  و تمیز شدن خون و سلول‌های شما کمک می‌کند .

از چای سیاه غلیظ و خوردن نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه خودداری فرمایید زیرا تاثیرات بدی بروی التهابات گلوی شما دارد.از خوردن غذاهای سرخ کردنی و دارای روغن خودداری فرمایید , جای آن را به سوپ مرغ , سبزیجات و پروتئین های بدون چربی دهید .

همچنبن غذاهای آبدار و غلات کمک بسیاری به درمان سرما خوردگی میکند.

عسل+ابجوش+ آبلمیو تازه , ترکیبی که مصرف ناشتای آن در بهبود سرما خوردگی معجزه میکند و از شیوع میکروب در جلوگیری میکند.

دم کرده آویشن خواص ضدعفونی و آرامش دهنده است.پس مصرف آنرا برای پیشگیری و درمان سریع بیماری سرما خوردگی فراموش نکنید.

 

 

 

نکات مهم

اگر هنگام سرما خوردگی از گرفتگی بینی رنج میبرید میتوتنید از اسپری ببینی برای جلوگیری از رشد و شیوع ویروسها استفاده کنید.

بصورت مکررد دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید و دستمال مصرف شده تان را سریعا داخل سطل زباله بیاندازید. اگر فرد مبتلا شده کودک و یا زن باردار بود مراقبت را بیشتر کنید و از همان مراحل اولیه اورا پیش دکتر ببرید.

در مواقعی که دوره سرما خوردگی شما بیشتر از ۴ روز شد باید به دکتر مراجعه کنید و زیر نظر او دارو مصرف کنیم .از مصرف دارو به صورت خودسرانه شدیدا جلوگیری کنید.

اگر فردی از خانواده یا اطرافیانتان دچار این بیماری شده است فاظلع بیش از یک متر را با او حفظ کرده و از روبوسی, در آغوش گرفتن , دست دادن با او جدا جلوگیری فرمایید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *